In
tijden van economische onzekerheid investeren beleggers bij voorkeur in solide
vastgoedbeleggingen waaronder Supermarkt locaties.
De aantrekkelijkheid is
des te groter, omdat er een structureel tekort is aan goede locaties.
Supermarkten kunnen zich in Nederland immers niet vrij vestigen.
Gemeenten leggen in bestemmingsplannen namelijk de behoefte aan het aantal supermarkten per gebied vast en daardoor is het supermarktvastgoed schaars en blijft het courant.
Conjunctuurvoordelen
Voor de groeiende omzet van supermarkten is een aantal conjuncturele oorzaken aan te wijzen.
In tijden van economische onzekerheid geven consumenten minder geld uit aan bijvoorbeeld een restaurantbezoek, wat ze vervolgens compenseren door meer luxe producten bij de supermarkt te kopen.
Kortom, supermarkten profiteren juist van een dalende conjunctuur.
SchaalvergrotingSupermarkten worden gemiddeld steeds groter en daardoor neemt het aantal jaarlijks af.
In 2011 telt Nederland 4.323 supermarkten:
dat zijn er 79 minder dan in 2007 (-1,8%).
In 2007 was de totale oppervlakte 3.568.068 m², in 2011 zijn de supermarkten bij elkaar 3.781.699 m² groot.
Goede locaties zijn schaars, voor een aantal van onze klanten zijn we op zoek naar grote locaties geschikt voor een Supermarkt, (2.000 m2