|
Indien winkellocaties verdwijnen, is dit een kans voor de B en C locaties?
Wordt een B locatie of C locatie ook interessant als afhaal locatie/ logistiek centrum voor verzending hub? De
Internetrevolutie, 12 jaar terug aangekondigd voltrekt zich. Dagelijks zien we persberichten over hoe slecht het gaat met de woningmarkt,
winkelvastgoed, bedrijventerreinen en kantoorverhuur.
- Leegstand in winkels, kantoren en verwaarlozing van bedrijfsterreinen.
- Voor de traditionele winkellocaties en investeerders is een a-locatie van belang.
- Voor
internet shoppen en ophalen/ leveren gelden andere voorwaarden. Is een
B of C locatie gewenst voor logistiek centrum of afhaal-hub?
Meer over a b c locaties en het beleid:
Het ABC-beleid is rijksbeleid
dat arbeids- en bezoekersintensieve bedrijven en voorzieningen koppelt aan goed
door het Openbaar
Vervoer (OV) ontsloten locaties. Vervolgens wordt door het aanreiken van
maximale parkeernormen het autoverkeer beteugeld.
Bij het ABC-beleid gaat het
vaak om nieuwe ontwikkelingen. In binnensteden gaat het meestal om parkeerbeleid en -beheer met
een sterk accent op instrumenten als tariefstelling, vergunningverlening en
handhaving. Buiten het ABC-locatie beleid zijn gemeenten zelf bevoegd om
parkeernormen vast te stellen. De kenmerken waaraan de verschillende
locatiecategorieën voldoen zijn:
A-locatie
- Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal,
stadsgewestelijk en lokaal niveau
- Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang
- Stringent parkeerbeleid
- Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets
- Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs-
en werkomgeving.
B-locatie
- Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk
en lokaal niveau
- Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau
- Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders
- Goede bereikbaarheid per fiets
C-locatie
- Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau
- Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer
- Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven
- Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen
De A-locatie kent 10 parkeerplaatsen per 100 werknemers toe, de B-locatie 20
en de C-locatie stelt geen eisen. |
|
ABC-locatiebeleid
Het ABC-locatiebeleid is onderdeel van het sturende parkeerbeleid van de overheid. Dit beleid heeft als doel te
bewerkstelligen dat het juiste bedrijf op de juiste plaats wordt gevestigd door
de afstemming tussen bereikbaarheidsprofielen van locaties en
mobiliteitsprofielen van bedrijven.
In 1988 zijn door het ministerie van VROM de
bereikbaarheidsprofielen A, B en C gedefinieerd.
- Activiteiten met grote aantallen werknemers en/of bezoekers komen in
aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke
dienstverlening.
- Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties
worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren.
- Activiteiten met relatief weinig werknemers en/of bezoekers die bovendien
afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in
aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie-
en distributiebedrijven.
|